کاربردِ نرم کام در تکنیک آواز چیست؟
آیا در آواز دستگاهی از نرمکام استفاده میشود؟
آیا استفاده از فضای رزوناتوری فارنجیال در ایجاد تحریر و کیفیت آن نقش دارد؟
آیا استفاده از نرمکام در کیفیت تحریر تاثیر دارد؟
جواب:
ابتدا باید یادآوری کنم که استفاده از نرم کام در سیستم آوا سازی کاری اشتباه و خطرناک است که توسط متخصصان صدا پزشکان مربوطه منع میشود و منسوخ شده است ، ولی من نمیدانم چرا هنوز عده ای معلمِ کم تجربه و بی دانش و بعضی از گفتار درمانگر های به روز نشده بر استفاده از این تکنیک پافشاری دارند( البته باید گفت شاید غیر از تدریس و آموزش در نرمکام، موارد دیگری را نمیدانند)
استفاده از نرمکام تکنیکی منسوخ شده است که از آواز اپرا و کلاسیک غربی وارد دیگر استایل های آوازی شد.
این عضو صدا را مطبوع،گرم و روزنیتی پرطنین بر صدا وارد میکند ولی به علت درگیر کردن عضلات حلقی مانند ( تاییروید) و عضله زیر چانه ( دایجستریک) فشارِ بسیار زیادی بر روی تارها ایجاد میکند که به مرور باعث میشود زنگ و سرعت صدا از بین برود و تحریرها کُند و بدون تیزی شود و اکسنت چاکنایی در روند تولید تحریر و اوج صدا را با بحران رو برو می کند.
متاسفانه علاقه مندان به تقلید از صدا و شیوه شجریان از نرکام بسیار استفاده میکنند که این کار غیر از آسیبی که بیو مکاتیک حنجره وارد میکند؛ نیز باعث یکسان سازی صداها و کپی صداها میشود و این آسیب را نیز در حوزه آواز سالهاست که مبینیمو میشنویم .
تقلید از شیوه شجریان فقط یک راه داره، استفاده نکردن از نرمکام؛ و استفاده از فضای فارنجیال و حنجره پایین، که این کار دقیقا همان گرمی و مطبوعیت صدا را به همرا دارد ولی آسیب رسان نیست و خب استفاده از این تکنیک آموزشهای متوالی و زمانی خود را میطلبد.
باید یاد آوری کنم که استفاده از فضای فارنجیال به هیچ سبک و استایلی مربوط نمیشود و همه گرایشات خوانندگی میتوانند از این رزوناتور استفاده ببرند و برای تحریر نیز ضرر که هیچ ندارد بسیار بهبود دهنده نیز هست.
(خوانندگان خوش صدایی که صداهای اوج و زنگدار و شارپی دارند حاصل دو عملکردِ فارنجیال و کورد کلوژرهست)
در ضمن ایجاد تحریر با نرمکام نیست بله با بسته شدن و زیپ شدن تارها و انفجار شدید و یک لحظه ای بازدم است؛ که این اتفاق بسیار سریع و انفجاری رخ میدهد.
بهترین نمونه از صدای فارنجیال را در کارهای زمانِ جوانیِ شجریان( مثلا ربنا) و ایرج بسطامی( کوردکلوژر هم بسیار رعایت می شده)
صدای ظلی( همراه با کوردکلوژر) ایرج خواجه امیری(نسبتا خوب) ، گلپایگانی( تا حدوی از این افراد کمتر)
واکثر قاریان قرآن بسیار بهتر از صدا پیشگانِ دیگر از این عملکرد استفاده میکنند.
درباره این سایت