کاربردِ نرم کام در تکنیک آواز چیست؟

آیا در آواز دستگاهی از نرمکام استفاده میشود؟

آیا استفاده از فضای رزوناتوری فارنجیال در ایجاد تحریر و کیفیت آن نقش دارد؟

آیا استفاده از نرمکام در کیفیت تحریر تاثیر دارد؟

جواب:

ابتدا باید یادآوری کنم که استفاده از نرم کام در سیستم آوا سازی کاری اشتباه و خطرناک است که  توسط متخصصان صدا  پزشکان مربوطه منع میشود و منسوخ شده است ، ولی من نمیدانم چرا هنوز عده ای معلمِ کم تجربه و بی دانش و بعضی از گفتار درمانگر های به روز نشده بر استفاده از این تکنیک پافشاری دارند( البته باید گفت شاید غیر از تدریس و آموزش در نرمکام، موارد دیگری را نمیدانند)


استفاده از نرمکام تکنیکی منسوخ شده است که از آواز اپرا و کلاسیک غربی وارد دیگر استایل های آوازی شد.


این عضو صدا را مطبوع،گرم و روزنیتی پرطنین بر صدا وارد میکند ولی به علت درگیر کردن عضلات حلقی مانند ( تاییروید) و عضله زیر چانه ( دایجستریک) فشارِ بسیار زیادی بر روی تارها ایجاد میکند که به مرور باعث میشود زنگ و سرعت صدا از بین برود و تحریرها کُند و بدون تیزی شود و اکسنت چاکنایی در روند تولید تحریر و اوج صدا را با بحران رو برو می کند.


 متاسفانه علاقه مندان به تقلید از صدا و شیوه شجریان از نرکام بسیار استفاده میکنند که این کار غیر از آسیبی که بیو مکاتیک حنجره وارد میکند؛ نیز باعث یکسان سازی صداها و کپی صداها میشود و این آسیب را نیز در حوزه آواز سالهاست که مبینیم‌و میشنویم .


تقلید از شیوه شجریان فقط یک راه داره، استفاده نکردن از نرمکام؛ و استفاده از فضای فارنجیال و حنجره پایین، که این کار دقیقا همان گرمی و مطبوعیت صدا را به همرا دارد ولی آسیب رسان نیست و خب استفاده از این تکنیک آموزشهای متوالی و زمانی خود را میطلبد.


باید یاد آوری کنم که استفاده از فضای فارنجیال به هیچ سبک و استایلی مربوط نمیشود و همه گرایشات خوانندگی میتوانند از این رزوناتور استفاده ببرند و برای تحریر نیز ضرر که هیچ  ندارد بسیار بهبود دهنده نیز هست.

(خوانندگان خوش صدایی که صداهای اوج و زنگدار و شارپی دارند حاصل دو عملکردِ فارنجیال و کورد کلوژرهست)


در ضمن ایجاد تحریر با نرمکام نیست بله با بسته شدن و زیپ شدن تارها و انفجار شدید و یک لحظه ای بازدم است؛ که این اتفاق بسیار سریع و انفجاری رخ میدهد.


بهترین نمونه از صدای فارنجیال را در کارهای زمانِ جوانیِ شجریان( مثلا ربنا) و ایرج بسطامی( کوردکلوژر  هم بسیار رعایت می شده)

صدای ظلی( همراه با کوردکلوژر) ایرج خواجه امیری(نسبتا خوب) ، گلپایگانی( تا حدوی از این افراد کمتر)

واکثر  قاریان قرآن بسیار بهتر از صدا پیشگانِ دیگر از این عملکرد استفاده میکنند.


مشخصات

  • جهت مشاهده منبع اصلی این مطلب کلیک کنید
  • کلمات کلیدی منبع : استفاده ,فارنجیال ,تحریر ,آواز ,تکنیک ,نرمکام ,فضای فارنجیال ,استفاده میکنند ,شیوه شجریان ,ایجاد تحریر ,تکنیک آواز
  • در صورتی که این صفحه دارای محتوای مجرمانه است یا درخواست حذف آن را دارید لطفا گزارش دهید.

تبلیغات

محل تبلیغات شما
محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

قالب های فارسی وردپرس 39 امیررضا شبانی Jerry بغض پنهان‌ِ من مهندسی آب و سازه های هیدرولیکی ملیکا بومرنگ نقاشی study in turkey Steven