ویبره یا ویبراتو  به طور کلی جز داینامیکها و ادوات آرتیکلاسیون در آواز و ساز است.


ویبراتو ها در بعضی از ژانراها که لازم به این داینامیک هست ، صدا را گرم تر و همچنین احساسات مختلف را بیان میکند که آهنگساز برای خواننده تعداد ، دامنه  و طول موج ویبره را تعین میکند .


اما آنچه در صدای انسانی به عنوان ویبره نام دارد ؛ در ساز بیشتر به تریل یا اشاره و یا گزش نامگذاری شده است.


بهر روی ویبره نوعی تغیر نوسان در یک نت به نیم پرده یا یک پرده ی  نت بعدی هست(دیز)

یعنی تکرار یک‌نت با سرعت زیاد به نیم پرده یا یک  نت بالا تر ایجاد ویبره میکند و یا حول خودش (در صدای انسان)

که این کار حنجره ای کاملا فلکسیبل و منعطف و جریان هواییِ بسیار منظم را طلب میکند که به مرور و تمرین بدست می آید.


در ویبره حنجره با یک جریان هوای بسیار تنظیم شده بالا پایین میشودو به صورت عمودی حرکت میکند  و تقریبا عمیق ترین و سخت ترین ویبرها برای موسیقی کلاسیک غربی است.


ویبره در هر ژانری متفاوت است

مثلا در موسیقی خالطور و یا کلاسیک و یا ردیفی  ، از نظر ساختاری در تعداد و شکلِ محتوایی متفاوت هست.


در موسیقی کافه ای یا خالطور، ویبره ها کمی حالت غلت دارد و گاهی هم به شکل همان ویبره که میتوان گفت در هر ثانیه دو ویبره داریم.


در موسیقی کلاسیک با توجه به مضمون داستان و کلام شخصیت ویبرها هم تغیر میکند .


مثلا برای یک داستان با شخصیت سرد  بی عاطفه و سطحی از ویبره استفاده نمیشود ولی برای بیان شخصیتی عاشقانه و یا فاخر از ویبراتوهای مختلفی استفاده میکنند .


ولی به طور کلی دونوع ویبراتو در کلاسیک داریم 

اول با فارنجیل و حنجره پایین

و دوم نرم کامی 

در موسیقی ردیفی نیز ویبره موجود است اما چنان جایگاهی ندارد .

مثلا در فرودهای دستگاه راست پنجگاه و نوا ما ویبرهای ظریف و گشادی را داریم که دارای طول موج و دامنه  کوتاه هستند ولی بسیار جذاب است و فضای کار را غنی میکند.


نگارنده در بعضی از آوازها تعمدا از ویبرهای دو تایی و سه تایی سریع استفاده میکند و بسیار هم زیبا میشود.


به طور کلی موسیقی دستگاهی ایران، موسیقی کُر اروپای شرقی،موسیقی دوره باروک و رنسانس 

تقریبا از ویبراتوی چندانی برخوردار نبوده و نیستند.

 

از نظر علم فیزیک صوت، اگر فرکانس صوت به طور متناوب تغیر کند آن را ویبراتوی  فرکانس گویند و اگر دامنه صوت متناوبا تغیر کند به آن ویبراتوی دامنه میگویند ولی یک‌ اشکال بر این فرضیه وارد است زیرا ما در ویبراتوی ساز به علت ایجاد رزوناس از ویبراتوی فرکانس به ویبراتوی دامنه خواهیم رسید ولی میتوان بدون ویبراتوی فرکانس به ویبره دامنه رسید.


حق تالیف برای نگارنده محفوظ است

باذکر منبع منتشر شود 


مشخصات

  • جهت مشاهده منبع اصلی این مطلب کلیک کنید
  • کلمات کلیدی منبع : ویبره ,موسیقی ,میکند ,ویبراتوی ,کلاسیک ,تغیر ,ویبراتوی فرکانس ,ویبراتوی دامنه ,موسیقی کلاسیک ,ادوات آرتیکلاسیون
  • در صورتی که این صفحه دارای محتوای مجرمانه است یا درخواست حذف آن را دارید لطفا گزارش دهید.

تبلیغات

محل تبلیغات شما
محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

اطلاعات جامع تکنولوژی و رایانه Michael ماهان وکتور دانلود طرح تعالی خرید بلیط هواپیما چارتر و ارزانقیمت | بلیط لحظه آخری ارزان کامپیوتر بازی متن اهنگ دانلود کتاب